17 Januari 2011

Sitkrumat amal keilmuan Islam

Sitkrumat terkenal dengan tradisi pengajaran yang berbeza dengan gim atau kelab Muay Thai lain di negara ini. Contohnya, kaedah pengajaran tutorial ialah secara bersemuka antara jurulatih dengan pelatih. Kaedah ini sudah menjadi tradisi di Sitkrumat sejak awal penubuhannya 3 tahun lalu.

Kaedah ini sangat berkesan dalam sistem pengajaran. Para pelatih akan mendapat ilmu secara langsung daripada jurulatih. Segala masalah dan kelemahan pelatih boleh ditegur dan diperbaiki oleh guru serta boleh mengelakkan pelatih daripada mendapat kefahaman yang salah.

Kaedah ini berasal daripada tradisi Islam yang dikenali sebagai kaedah talaqqi. Talaqqi dari segi bahasa bermaksud pertemuan secara berhadapan atau bersemuka. Dari segi istilah, ia bermaksud pertemuan antara guru dengan murid secara bersemuka.

Kaedah ini sebenarnya telah berlaku ketika peristiwa penurunan wahyu Allah kepada Nabi Muhammad di Gua Hira. Nabi diajar al-Quran secara bersemuka oleh Jibril di mana Jibril membaca dahulu dan didengar oleh nabi. Kemudian dibaca semula oleh nabi dan didengar oleh Jibril. Dalam peristiwa ini, Jibril bertindak sebagai guru kepada baginda.

Itulah permulaan talaqqi dan ia merupakan tradisi yang dimulakan oleh Islam. Sitkrumat berbangga kerana kaedah ini menjadi amalan kem ini sejak dahulu lagi.

Tiada ulasan: