12 Januari 2011

Mendapat six-packs

Mendapat otot perut yang pejal (six pack) ialah impian semua pengamal Muay Thai. Untuk memiliki six pack, seseorang itu memerlukan latihan yang konsisten dan lama. Bekas Juara PK-1 Dunia, Seethanonchai Sor Chitlada pun mengaku membuat latihan sit-up sewaktu bangun tidur sebanyak 200 kali dan rutin itu dilakukan selama bertahun-tahun.

Ramai pengamal Muay Thai gagal mendapat six pack walaupun latihan yang dilakukannya itu lama dan kerap. Keadaan ini terjadi disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya ialah:

1. Keunikan biologi tubuh kita yang selalu menyimpan lemak di bahagian perut sebelum disebarkan ke seluruh tubuh.
2. Pola latihan yang salah.
3. Pola makan yang tidak teratur.
4. Pola istirehat yang tidak cukup.

Daripada pelbagai sumber yang Cikgu dapat, banyak cara membentuk six pack, tetapi ada satu tips paling berguna, iaitu semua disebabkan oleh metabolisme tubuh. Jika seseorang mempunyai metabolisme tubuh yang bagus, maka untuk memperoleh six pack akan lebih mudah. Ada kenyataan bahawa tubuh menyimpan lemak di perut terlebih dahulu sebelum disebarkan ke seluruh tubuh. Oleh sebab itu, kita harus menyusun pola latihan yang sesuai untuk melatih bahagian perut.

Melatih perut bahagian bawah sewaktu awal latihan akan memberikan hasil yang lebih maksimum daripada melakukan sit-up biasa. Ini kerana sewaktu awal latihan otot belum letih, dan gerakan menarik otot bahagian bawah juga melatih otot perut secara keseluruhan secara bersama-sama. Melatih otot perut akan lebih baik jika dilakukan bersama-sama otot tubuh seperti dada, bahu, lengan, punggung, paha dan betis.

Pola makan merupakan kunci kejayaan terbesar dalam membentuk six-pack. Latihan keras tanpa mengatur pola makan adalah silap sama sekali. Mengambil kalori melebihi aktiviti seharian akan menyebabkan kalori berkumpul menjadi lemak.

Yang terakhir pentingnya ialah mengatur pola istirehat. Pastikan istirehat cukup, hindari tidur lewat. Menurut kajian, orang yang yang biasa berjaga lewat malam akan mengambil makanan ringan atau sajian lewat malam untuk mendapatkan tenaga. Untuk semalaman sahaja, lemak akan bertambah sebanyak 118 kalori, dan apabila didarabkan selama satu bulan akan menjadi 3540 kalori atau setengah kilogram lemak dalam tubuh.

Tiada ulasan: