16 Januari 2011

Kenapa RM50?

Ramai yang berkata saya menjana keuntungan yang banyak dengan mengajar Muay Thai. Sebenarnya mereka tidak tahu banyak yang perlu dikorbankan dan saya tidak pernah berasa kaya dengan mengajar.

Kem Sitkrumat mengenakan yuran pendaftaran sebanyak RM50 yang dibayar sekali seumur hidup dan tiada yuran latihan. Sebelum ini Sitkrumat cuma mengajar secara percuma. Kadar RM50 itu dianggap terlalu rendah jika dibandingkan dengan mana-mana kelab Muay Thai atau seni mempertahankan diri di Malaysia kini. Bermula pada hujung tahun lepas, saya mula mengenakan bayaran pendaftaran memandangkan pelatih semakin bertambah yang memerlukan saya menambah kelengkapan latihan seperti gloves dan Thai pads.

Sepasang gloves bukanlah berharga puluhan ringgit sebaliknya mencecah RM300 sepasang. Saya juga perlu menyediakan minyak Namman satu botol sehari untuk keperluan pelatih. Kalau nak dikira kos sehari latihan di kelab atau bengkel Muay Thai, seseorang pelatih perlu membayar minimum RM50. Untuk membuat duit dengan mudah, saya tidak perlu mengajar Muay Thai. Cukup mengajar tuisyen selama dua jam sehari, saya sudah mampu mendapat RM50.

Ramai tidak mengetahui bahawa saya terpaksa mengorbankan masa hujung minggu saya bersama keluarga semata-mata ingin melatih anak-anak buah Sitkrumat. Saya juga terpaksa menampung sendiri kos petrol dari rumah saya di Teluk Panglima Garang, Kuala Langat ke Kem Sitkrumat di Taman Andalas, Klang yang jaraknya 20 kilometer sehala. Semua ini dilakukan bukanlah kerana ingin membuat duit sebaliknya kerana minat yang mendalam dalam sukan Muay Thai dan ingin berkongsi ilmu dengan orang ramai. Dan kerana minat yang mendalamlah ada pelatih sanggup datang dari Putrajaya, Gombak, Kuala Lumpur malah terus dari Melaka.

Jadi, yuran pendaftaran sebanyak RM50 tidak perlu dipertikaikan oleh peminat Muay Thai yang ingin belajar. Jika terlalu mahal, peminat boleh belajar di gim atau kelab lain yang tentunya mengenakan yuran pendaftaran dan yuran latihan yang sangat tinggi. Siktrumat tidak mengenakan yuran latihan kerana kami tidak perlu menyewa bangunan dan membayar gaji jurulatih dari Thailand.

4 ulasan:

-kaiban- berkata...

begitulah lumrah manusia Cikgu,sabar je lah semoga ALLAH shj yg membalas jasa2 pergorbanan CIkgu,

-Lim Lum Tavatchai- berkata...

Teruskan usaha cikgu...Lets see the beauty of Muay Thai and swing like Lim Lum Tavatchai!
-Lim Lum Tavatchai-

Unknown berkata...

tabik hormat untuk cikgu!

Unknown berkata...

perjuangan belum selesai, tahniah!