12 Januari 2011

Memiliki six packs

Memiliki six packs merupakan impian semua pengamal Muay Thai. Kebolehan kita untuk menonjolkan perut yang cantik bukan bergantung kepada senaman semata-mata tetapi hanya bergantung kepada adanya lapisan lemak antara perut dengan kulit. Selagi anda memiliki lapisan lemak ini, senaman perut terbaik dunia pun tidak dapat membantu.

Adakah ini bermakna sit ups dan crunches yang anda buat selama ini sia-sia? Latihan senaman ini cuma menjadikan otot perut anda lebih kuat dan besar, tetapi masih belum dapat membakar lemak yang melindungi otot perut anda.

Pernahkah anda sedar bahawa seorang yang kurus mempunyai perut yang cantik tanpa melakukan satu sit up sekali pun. Ini disebabkan mereka tidak mempunyai lapisan lemak yang tebal. Sebenarnya latihan harian seperti berjalan dan bersukan sudah memadai untuk latihan tengah badan.

Jadi, bagaimanakah untuk membuang lemak yang degil itu? Jawapannya, selagi anda mengambil kalori dalam jumlah yang sedikit, maka badan anda akan membuang lemak dari semua kawasan termasuk bahagian perut. Cikgu tidak pernah melihat seorang yang mempunyai six packs tetapi tangannya lembik. Semestinya ia datang dalam satu pakej.

Jika inginkan perut yang cantik, lakukan perkara berikut:

1. Kurangkan lemak badan dengan mengambil makanan yang sedikit.
2. Masukkan senaman kardio seperti joging ke dalam program kecergasan anda untuk membakar kalori berlebihan.
3. Senaman perut seperti sit ups, crunches atau ab-wheel. 1-2 kali seminggu sudah cukup.

Tiada ulasan: