12 Januari 2011

Menurunkan berat kaedah Sitkrumat

Cikgu perturunkan kaedah yang diamalkan oleh Kem Sitkrumat untuk menurunkan berat badan pelatihnya.

Untuk menurunkan berat, anda perlu:
1. Perlahan-lahan mengubah cara pemakanan kepada makanan seimbang (balanced diet).
2. Kurangkan atau tolak sekali gus makanan yang menggemukkan (seperti nasi lemak, gula-gula dll).
3. Biasakan makan 6-7 kali sehari. Ini untuk mengawal nafsu.
4. Mulakan (atau meningkatkan) senaman cardio seperti bersukan, jogging dan sebagainya.
5. Bergiat dalam senaman mengangkat berat untuk meningkatkan kekuatan dan mengekalkan/meningkatkan jisim otot anda.

Berapa lama anda perlu “berlatih” untuk mencapai sasaran? Soalan ini memang susah untuk dijawab kerana semuanya bergantung kepada komitmen dan disiplin anda. Di sini, anda harus faham bahawa proses pertambahan berat yang anda sudah lalui mengambil masa yang lama (bertahun-tahun). Proses pengurangan berat dan pengawalan berat badan pun patut berpanjangan dan tidak boleh untuk jangka masa yang pendek atau untuk mencapai sasaran anda semata-mata.

Memang ramai yang menyertai pelbagai program diet untuk beberapa bulan dan mungkin mencapai perubahan yang menggalakkan, TETAPI selepas itu? Kebanyakan orang akan kembali ke cara pemakanan yang asal dan tidak sedar selepas itu badan akan kembali ke bentuk asal! Itu bukan gaya hidup yang sihat.

Oleh sebab itu saya menggalakkan anda mengubah cara hidup (pemakanan & senaman) dengan perlahan-lahan & realistik. Tidak mudah untuk membuang tabiat yang buruk dalam sehari-dua. Yang penting, dalam jangka masa yang panjang, ia akan menjadi gaya hidup yang kekal.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Saya skrg selalu buat senaman terutama senaman cardio dengan senaman berat. Slps seminggu buat senaman berat saya naik 1 kilo. Boleh bagi pendapat tak?

Tanpa Nama berkata...

itu mungkin berat muscle build yg anda lakukan.....