02 November 2009

Pembalut Tangan

Membalut tangan sebelum memakai glove adalah perkara wajib bagi setiap nak muay sebelum bertarung. Pembalut tangan melindungi sendi tangan daripada terkehel atau patah. Walaupun span yang digunakan untuk membuat glove agak tebal, namun nak muay masih mengalami patah jari atau terkehel.

Kebanyakan nak muay menggunakan pembalut jenis pita perekat bersama kain kasa berbanding pembalut kain kapas. Pada mulanya pembantu gelanggang akan membalut pergelangan nadi tangan terlebih dahulu sebelum diikuti tampalan dengan pita di belakang tangan. Selepas itu, pembantu akan meletakkan pelapik yang dibuat sendiri daripada pita perekat untuk memberi lebih perlindungan kepada buku lima nak muay.

Pelapik ini akan dibalut dengan kain kasa sehingga seluruh pergelangan tangan terlindung kecuali tapak tangan. Tapak tangan dibiarkan terdedah kerana kawasan ini cepat berpeluh. Langkah ini akan diikuti dengan menampal kain kasa tadi dengan pita perekat sekali lagi supaya pembalut tangan tidak tercabut semasa bertarung. Selepas itu bolehlah dipakaikan glove sama ada untuk latihan sparring atau perlawanan sebenar.

Pelapik dan kain kasa

Tiada ulasan: