10 November 2009

Muay Thai vs Lethwei

Lethwei, Muay Thai, Pradal Serey dan Tomoi mempunyai banyak persamaan kerana berasal dari rumpun yang sama. Sejarah Lethwei didakwa bermula sejak zaman Kerajaan Pyu di Burma pada tahun 832 Masihi.

Umum mengetahui sejarah peperangan Burma dengan Thailand yang bermula sejak abad ke-15 lagi. Sehingga sekarang, hubungan diplomatik di antara kedua-dua negara masih tegang. Namun, setiap tahun pihak berkuasa Thailand mengundang petinju Lethwei dari Burma untuk berlawan dengan petinju Muay Thai.

Petinju Lethwei yang datang berlawan di Thailand sering ditewaskan oleh petinju Muay Thai. Ini disebabkan mereka tidak mahir berlawan apabila memakai glove kerana dalam perlawanan Lethwei, petinju cuma memakai pembalut tangan.

Perlawanan ulang tahun peperangan Burma-Thailand masih diadakan di sempadan melibatkan penduduk tempatan. Perlawanan seperti ini memerlukan dua pengadil kerana petinju biasanya terlalu ganas semasa bertarung. Perlawanan biasanya cuma mengambil masa kurang seminit kerana petinju mengalami kecederaan parah atau tidak sedarkan diri.

Lethwei dianggap sebagai “seni pertarungan sembilan senjata” walaupun ada pengkritik yang memanggilnya “seni pertarungan sembilan senjata tanpa otak” kerana tekniknya yang tidak tersusun dan petinju yang menyerang secara membuta-tuli. Oleh sebab tiada badan khas yang memantau perkembangan sukan ini, Lethwei masih diamalkan seperti ratusan tahun dahulu. Penggunaan kepala sebagai senjata, menyiku atau melutut belakang lawan dan hanya memakai pembalut tangan semasa berlawan menjadikannya sukan primitif yang tidak selamat.

Tiada ulasan: