10 November 2009

Kecederaan dalam Muay Thai ep.3

Bagi merawat kecederaan seperti bengkak, patah tulang sendi atau sendi yang beralih, rawatannya bermula dari kaedah RICE.

Rest (rehat): Kurangkan aktiviti yang boleh menambahkan kesakitan pada anggota terlibat. Penggunaan tongkat adalah digalakkan jika kecederaan itu melibatkan anggota kaki.

Ice (aplikasi ais): aplikasi ais pada anggota terlibat (20 minit) empat hingga lapan kali sehari.

Compression (kompresi): penggunaan alat balutan boleh mengurangkan kebengkakan. Terdapat pelbagai jenis balutan yang boleh didapati di kedai farmasi.

Elevation (penggantungan): meletakkan anggota yang terlibat pada posisi tinggi dari jantung boleh mengurangkan kebengkakan (meletakkan kaki di atas bantal semasa baring).

Rawatan susulan pula ialah:

Ubat penahan sakit - doktor akan memberikan ubat penahan sakit untuk mengurangkan kesakitan dan kebengkakan

Immobilisasi - teknik ini penting untuk mengurangkan pergerakan dan merendahkan risiko komplikasi. Terdapat pelbagai jenis alat immobilisasi yang boleh dibeli di farmasi.

Pembedahan - pembedahan mungkin diperlukan untuk memperbaiki tendon atau ligament yang cedera termasuk fraktur. Kebanyakan kecederaan tidak memerlukan rawatan pembedahan.

Rehabilitasi (Senaman) - Kaedah yang penting dalam rawatan kecederaan. Senaman yang berjadual boleh membantu fungsi anggota yang terlibat kembali ke normal.

Tiada ulasan: