10 November 2009

Isaan vs Pasir Puteh

Isaan ialah salah satu bahagian di timur laut Thailand yang melahirkan ramai petinju berbakat. Walaupun kawasan ini dianggap termiskin di Thailand, namun penduduknya hidup dalam keadaan sejahtera. 70 peratus penduduknya bekerja sebagai petani.

Pasir Puteh adalah antara daerah terkecil di Kelantan. Pertanian masih menjadi sumber pendapatan utama penduduk di sini. Persamaan Isaan dengan Pasir Puteh ialah kedua-duanya kawasan pertanian yang melahirkan ramai nak muay berbakat. Antara nama-nama ulung dalam sukan tomoi yang dilahirkan ialah Faizal Ramli dan Tengku Shahrizal. Walaupun tiada stadium tetap, daerah ini masih menjadi pilihan penganjur kerana ramai nak muaynya yang berkualiti.

Sukan tomoi masih menjadi sukan kegemaran kanak-kanak di sini sejak sekian lama. Adik Cikgu sendiri, Raja Amir Sharifudin (5) mula mempelajari tomoi ketika usianya baru tiga tahun. Ketika kanak-kanak sebayanya masih memegang botol susu, Adik Amir sudah menyarung glove dan membuat persembahan di serata kampung.

Tiada ulasan: