14 Ogos 2010

Diet nak muay

Diet yang seimbang perlu diikuti oleh nak muay pada bulan puasa untuk mengekalkan bentuk tubuh ideal. Elakkan mengambil kalori yang banyak semasa bersahur. Ambil sedikit karbohidrat seperti roti atau nasi. Makanan yang lambat hadam seperti daging merah perlu dielakkan.

Susu dan kurma ialah diet yang paling sesuai untuk nak muay yang ingin menurunkan berat badan. Gula pula hanya membekalkan karbohidrat ringkas tetapi tidak mempunyai nilai zat makanan yang lain. Elakkan tidur selepas sahur. Tidur menyebabkan kalori dibakar dengan banyak menjadikan kita cepat lapar.

Semasa berbuka pula, kurangkan pengambilan makanan laut berkolestrol tinggi seperti udang dan sotong. Jika memakan udang, buang kepala kerana di kepala sahaja, kandungan kolestrolnya lebih tinggi berbanding badan. Telur juga perlu dikurangkan. Paling banyak pun diambil tiga biji seminggu. Kandungan kolestrol yang tinggi dalam kuning telur akan menyebabkan lemak terkumpul dalam tubuh. Elakkan air sejuk atau ais semasa berbuka. Biasakan minum air panas atau air kosong suam. Jus buah seperti oren juga baik untuk berbuka.

Tiada ulasan: