24 April 2010

Teknik pao

Pao ialah alat tubi yang paling berkesan untuk melatih ketepatan, kekuatan dan rentak tempur pelatih. Jurulatih akan bergerak seolah-olah lawan sebenar sambil petinju mengikut pergerakan pao. Jurulatih yang berpengalaman boleh membuatkan pelatih yang kurang pengalaman muntah dalam masa tiga minit sahaja.

Pao yang berkualiti dapat menyerap hentakan dengan bagus dan mengelakkan jurulatih tercedera. Ketika menggunakan pao, pastikan jurulatih memakai pelindung perut. Kadangkala ada pukulan yang tergelincir dan membaham tubuh jurulatih. Pao yang sesuai untuk latihan berukuran 16 inci panjang, 8 inci lebar dan tebalnya mestilah 4 inci. Pao yang diperbuat daripada kulit biasanya dapat bertahan selama 5-6 tahun walaupun kerap digunakan.

Pao dari Thailand dibuat dengan beberapa lapisan getah busa lembut berkualiti tinggi dan dihasilkan secara tradisional (buatan tangan) oleh pengeluar terkenal seperti MTG, Twins dan Muay Thai.

Pelajari teknik memegang pao dan kombinasi serangan pao di Bengkel 1Malaysia Authentic Thai Kickboxing di Hotel Plaza pada 1 Mei ini. Pendaftaran dibuka sekarang sehingga 30 April 2010. Bayaran pendaftaran sebanyak RM50 boleh dilakukan kepada Cikgu melalui pindahan wang ke akaun CIMB 16010011501521 (Raja Ahmad Talmizi). T-shirt percuma jika anda mendaftar sebelum 26 April. Setiap peserta akan mendapat door gift tajaan Syarikat Rashirah Trading dan Boxxtomoi Shoppe.

Tiada ulasan: