26 April 2010

Body shot

“Musnahkan tubuhnya dulu, dan kepala akan tumbang sendiri” ialah kata-kata nasihat yang selalu diberi oleh setiap jurulatih. Ramai petinju tidak pasti sebab jurulatihnya berkata sedemikian. Jika dikaji secara sains, terdapat tiga titik sentuhan paling lemah di tubuh manusia, iaitu hati, pleksus solar, dan tulang rusuk atas.

Body shot yang selalu digunakan oleh petinju profesional dan amatur merupakan teknik yang selalu menyebabkan K.O. Saraf parasimpatetik akan mengecut menyebabkan tubuh menjadi lemah. Keadaan inilah yang menyebabkan manusia biasa berasa cepat mengantuk jika perutnya kenyang.

Dalam perlawanan, sekiranya petinju ditumbuk atau disepak ke kawasan ini, penghantaran darah ke jantung akan tersekat. Petinju akan pengsan selama beberapa saat akibat kesakitan itu. Petinju yang membuat pemanasan dengan cukup sebelum perlawanan lebih rendah risikonya untuk tumbang berbanding yang tidak melakukan pemanasan. Hormon adrenaline yang dirembeskan akan membantu menahan kesakitan.

Salah seorang petinju yang sering memenangi perlawanan dengan teknik ini ialah Rittadae, Juara WMC Kedah Royal Cup 2009. Ritt ketika ditanya tentang rahsia teknik ini memberitahu, dia sering menonton rakaman perlawanan tinju klasik. Daripada video itulah dia berlatih menjadikan tekniknya sempurna.

Pelajari teknik body shot di Bengkel 1Malaysia Authentic Thai Kickboxing di Hotel Plaza pada 1 Mei ini. Penyertaan masih dibuka sekarang sehingga 30 April. Yuran penyertaan ialah sebanyak RM50. Penyertaan terawal akan mendapat t-shirt percuma.

1. Zaim dalam kedudukan bersedia.

2. Zaim melepaskan tumbukan (jab) ke sasaran (hati).

2. Diikuti tumbukan cangkuk (hook) ke rusuk.

Tiada ulasan: