19 April 2010

Plam (Muay Thai clinch)

Plam ialah kemahiran bertarung jarak dekat dalam Muay Thai. Semasa melakukan plam, leher lawan dikepit dengan kedua-dua belah tangan. Tangan petinju tidak digenggam semasa memaut sebaliknya dirapatkan seperti menadah tangan dan diletakkan di belakang kepala. Kepala lawan akan ditarik ke dada. Selain kepala, lengan dan pinggang juga menjadi sasaran untuk menumbangkan lawan.
Tubuh lawan akan dihayunkan dengan kuat ke kiri atau kanan bagi menghilangkan keseimbangan bertahannya namun petinju dilarang mengangkat dan menghempaskan lawan ke lantai. Cuma mereka yang mempelajari Muay Thai sahaja yang tahu membuka kunci teknik ini. Teknik plam seringkali disusuli dengan serangan siku, lutut, teknik sapuan, dan lemparan. Peninju juga menggunakan teknik bergelut sekiranya keletihan atau tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi terhadap lawannya. 2 poin akan ditolak bagi setiap jatuhan.
Teknik plam hanya ada dalam Muay Thai dan cuma diajar kepada pelatih yang berpotensi naik gelanggang. Jika anda menyertai bengkel 1Malaysia Authentic Thai Kickboxing, anda tidak perlu menjadi petinju profesional untuk mempelajarinya. Pelajari teknik plam bersama Kru Robbana, pakar plam yang sering menumbangkan lawannya dengan teknik ajaib ini.

Tiada ulasan: