11 Ogos 2009

Kelab Peminat Tomoi Kawanboxx

Kelab Peminat Tomoi Malaysia, Kawanboxx ialah idea En. Musaddik Zainuddin (Mr. Boxxtomoi) selepas melihat sambutan yang luar biasa peminat Muay Thai di Malaysia. Kawanboxx tercetus selepas En. Musaddik melihat perlunya digabungkan peminat Muay Thai di Malaysia ini di bawah satu kelab yang akan membantu memperkembangkan lagi sukan ini.

Ideanya ini disokong oleh beberapa ahli forum Kawantomoi yang memberi pelbagai saranan dan pendapat yang memungkinkan tertubuhnya kelab peminat Muay Thai pertama di dunia. Kawanboxx pada mulanya hanya menjadi kelab penyokong kepada Boxxwarriors tetapi kini, fungsinya semakin meluas. Kawanboxx bukan sahaja sebuah kelab peminat, tetapi juga menyediakan kru profesional untuk Boxx Event, syarikat pengurusan acara Muay Thai pertama di Malaysia.

Pada 25 Oktober 2008, telah berlangsung majlis pelancaran kelab Kawanboxx di Universiti Malaya. Majlis pelancaran ini disempurnakan oleh En. Rudy Faizan Ithnin, wakil daripada Telekom Malaysia Berhad selaku penaja tetap kejohanan anjuran Boxx Event. En. Zahari telah dilantik sebagai presiden kelab manakala En. Musaddik pula sebagai timbalannya. Antara pelopor terawal kelab Kawanboxx ialah Sharifah Hazwani Syed Hussin (Adex), Adam Razali, Sanusi Othman, Fauzi Hamidin, Khairul Faiez Alies, Muhammad Shamsul Shafie, Nur Nadiah Mat Isa, Y.M. Raja Ahmad Talmizi (Cikgu Kacak), Haizul Azizi, Dol Mat, Azizan Che Mat dan Faizal Hazasyah (Dr. Kreko).

Ahli-ahli Kawanboxx terdiri daripada pelbagai latar belakang dan profesion. Ada yang bekerja sebagai perunding media, pegawai KPDHEP, guru, jurufoto, juruteknik, doktor dan pensyarah. Kejohanan pertama yang menggunakan khidmat Kawanboxx ialah Kejohanan Tomoi Antarabangsa Piala Tengku Mahkota Kelantan pada 2008. Selepas itu, kalendar Kawanboxx sentiasa dipenuhi dengan aktiviti berkaitan tomoi selain bertugas sebagai kru seperti melawat gelanggang, mesyuarat brainstorming dan menjadi penyokong kepada setiap perlawanan yang disertai oleh petinju Boxxwarriors.

Dalam keluarga Kawanboxx, setiap ahli dilayan seperti adik-beradik sendiri. Tiada masalah yang tidak dapat diselesaikan apabila ada ahli yang menyuarakannya. Sikap bantu-membantu ini telah menarik minat peminat tomoi yang ada di Malaysia untuk turut sama menyertainya. Sehingga kini, ahli Kawanboxx berjumlah 70 orang. Sokongan dari ahli juga telah menjayakan penerbitan majalah Muay Thai pertama di Malaysia, iaitu Boxxtomoi yang kini memasuki edisi kedua. Pejabat Kawanboxx terletak di Kota Emerald, Rawang.

Ahli Kawanboxx terawal: Adex, Cikgu Kacak, Khairul dan Oji.

Ahli Kawanboxx bergambar bersama petinju dari Thailand, Changpeuk dan Seethanonnchai

Shun dan Cikgu Kacak sedang menyunting video perlawanan sementara Mr. Boxxtomoi terlena di sofa.

2 ulasan:

BoxxTomoi berkata...

haha puas hati dapat muat gambar seksi aku..anyway terima kasih atas usaha cikgu dalam mejayakan kawanboxx.. cuma jauhari mengenal manikam... terima kasih untuk semua ahli kawanboxx!

boksingkelate berkata...

ya, sangat puas hati, cuma gambar zack je tak boleh nak letak, tak sesuai dengan artikel, tapi akan tiba juga suatu masa nanti.