02 Ogos 2009

Faizal Siku Emas

Mohd Faizal b. Ramli atau lebih dikenali sebagai Faizal Siku Emas ialah anak jati Kelantan kelahiran Pasir Puteh. Dilahirkan pada 24 Oktober 1989, remaja yang memiliki ketinggian 5 kaki 10 inci ini merupakan rakyat Malaysia pertama yang layak bertanding dalam rancangan reality TV, Contender Asia. Program yang akan bermula pada pertengahan bulan Ogos ini menemukan 18 petanding terhebat dari seluruh dunia.

Faizal mula terbabit dalam tomoi empat tahun lalu selepas menonton satu perlawanan di Kelantan. Ayahnya, seorang nak muay (petinju tomoi) era 80-an memberi galakan walaupun cita-citanya menjadi petinju tomoi ditentang oleh ibunya.

Faizal mempelajari tomoi dengan guru tomoi di Kampung Gong Kua, Pasir Puteh, iaitu Mohd Isa Sulaiman yang membuka kelab tomoi bernama Black Tiger. Kejohanan pertama yang disertai Faizal ialah ketika berusia 15 tahun selepas selesai menduduki Peperiksaan Menengah Rendah (PMR). Bakatnya dikesan oleh kelab Muay Thai dari Kuala Lumpur, Malaysian Tiger yang mengambilnya sebagai petinju sepenuh masa pada tahun lalu. Menjelang Contender 2, Faizal kini giat menjalani latihan di Thailand.

Dengan rekod 40 perlawanan tanpa kalah, Faizal diiktiraf sebagai antara tiga nak muay terbaik Malaysia. Kedua-dua nak muay lain ialah Eddy Selindang Kuning (kini bersama Boxxwarriors Ampang) dan Tengku Shahrizal (Kuda Merah PDRM).

Tiada ulasan: