20 Julai 2009

Lutut Terbang

Lutut terbang (hanuman thayarn) berbeza dengan lutut lurus yang dipacu dengan membengkokkan sedikit badan ke belakang. Untuk melakukan lutut terbang, petinju akan melompat sambil menghentak sasaran di depan dengan tempurung lutut. Sasaran lutut terbang biasanya di kawasan kepala. Lutut terbang berbeza dengan teknik lutut lain kerana digunakan semasa pertarungan jarak jauh. Teknik ini menggunakan graviti untuk menambahkan kuasa serangan. Lutut terbang hanya sesuai dilakukan semasa lawan kepenatan atau hilang keseimbangan kerana kombinasi serangan dari petinju.

6 ulasan:

1PEKIDA1MALAYSIA berkata...

waaaah,bsrnye citernye dlm SINAR HARIAN...MASUKKAN dlm ni...naper x promote Z1 sekali? kasi hangat la lagi....mesti x tlintas di fikiran hehehe...

Rona Realiti berkata...

xda side effect ke kat lutut utk future...!?

p/s: baru2 ni jumpa club boxing kpg... still not sure tomoi or boxing... skali lalu je kwsn kpg tu...

boksingkelate berkata...

Al Jon, cikgu takda scanner, kalau tak dah letak artikel tu dalam ni. Feymes wa cakap lu.

boksingkelate berkata...

Rona Realiti, cikgu tak pernah buat kajian berkenaan kesan sampingan lutut. Tapi mengikut pengalaman cikgu, tulang kering tidak perlu dimatikan saraf seperti sesetengah petinju tomoi (bukan Siam) buat kerana apabila sudah tua, kaki akan menggeletar. Penyakit parkinson hanya menyerang petinju Boxing, bukan Tomoi kerana tomoi tidak menjadikan kepala sebagai sasaran utama. Jadi, tomoi lebih selamat dari boxing. Berkenaan gelanggang kampung yang saudara temui, itu mungkin gelanggang tomoi sebab takda lagi orang mengajar boxing secara bangsal.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa dalam sinar harian tu tertulis cikgu dari kelab M-150? Cikgu kan orang boxx warriors?

Rona Realiti berkata...

ok...
khamis ni nk terjah itu bangsal..
kot2 betul tomoi...
dkt la ngan umah walaupun 15km...
hehehe...