26 Julai 2009

Gim vs Bangsal

Boksing Kelantan memaparkan perbezaan antara gim dengan bangsal untuk rujukan peminat Muay Thai.



1. Gim hanya terdapat di bandar-bandar besar -- bangsal dibina di kampung.

2. Jurulatih gim mempunyai kelayakan dan diiktiraf -- jurulatih bangsal hanya mempunyai pengalaman yang luas.

3. Jurulatih gim bekerja sepenuh masa -- jurulatih bangsal terdiri daripada pemandu teksi, tukang rumah, guru dan petani yang melatih secara sambilan.

4. Jurulatih gim ialah bekas juara yang mencipta nama di peringkat kebangsaan atau antarabangsa -- jurulatih bangsal hanya bekas petinju yang berlawan di peringkat tempatan.

4. Latihan di gim diadakan beberapa kali dalam seminggu -- latihan di bangsal dilakukan setiap hari (kecuali hari Jumaat).

5. Yuran latihan gim biasanya beratus-ratus ringgit sebulan -- yuran bangsal cuma RM1.00 sehari atau tiada langsung.

6. Gim dilengkapi air cond dan permaidani untuk keselesaan -- bangsal dibina secara terbuka untuk memberi pengudaraan semula jadi.

7. Gim mempunyai kelengkapan yang banyak -- bangsal biasanya hanya mempunyai sepasang glove, sepasang pao dan satu punching bag.

8. Pelatih di gim terdiri daripada pelbagai kaum -- pelatih di bangsal hanya terdiri daripada masyarakat setempat yang biasanya Melayu.

9. Jangka masa latihan di gim tidak tamat, selagi minat selagi itu datang berlatih -- pelajaran di bangsal akan tamat selepas majlis perlimau (graduation day), biasanya selepas tiga bulan.

10. Gim berdaftar dengan persatuan peringkat kebangsaan atau antarabangsa -- bangsal mula berlatih selepas mendapat permit polis.


Gim Boxxwarriors di Ampang, Kuala Lumpur


Bangsal Persatuan Tinju Tomoi Kg Bukit Badak di Klang, Selangor

Tiada ulasan: