02 Februari 2013

Yuran latihan percuma



Ramai yang bertanya, bagaimanakah saya menguruskan Kem MR50 Sitkrumat walaupun tidak mengenakan yuran bulanan kepada pelatih? Sebenarnya, saya tidak memerlukan sebarang bayaran. Kem MR50 Sitkrumat terletak di Taman Rakyat, sebuah taman rekreasi di Taman Sri Andalas, Klang. Di sini tiada bayaran sewa tempat dikenakan.


Tidak seperti kelab Muay Thai lain yang terpaksa menanggung kos sewa gim dan gaji jurulatih, kami pula boleh berlatih secara percuma di atas padang getah yang disediakan oleh Majlis Perbandaran Klang. Kekurangan kelab kami ialah kami tidak boleh berlatih jika hari hujan kerana tempat kami tidak berbumbung.

Oleh sebab tidak perlu membayar sewa gim, maka tidak perlulah saya mengenakan yuran latihan setiap bulan. Saya masih mampu menampung kos minyak tomoi dan minuman isotonik percuma dengan yuran penyertaan sebanyak RM50 yang dikenakan kepada setiap pelatih baru.

Saya juga masih mampu menambah barang latihan seperti gloves dan pao seiring dengan pertambahan pelatih hasil keuntungan jualan barang-barang latihan Muay Thai melalui facebook (Sitkrumat Trading ialah pembekal barangan Muay Thai online terbesar di Malaysia).

Jadi, janganlah membandingkan kelab kami ini dengan gim lain yang mengenakan yuran sehingga RM200 sebulan kerana mereka terpaksa membayar pelbagai bil dan kos. Kami pula tidak perlu memikirkan soal itu kerana saya juga masih mampu menguruskan kelab dengan pendapatan bulanan saya.

Tiada ulasan: