21 Februari 2011

Train with Thai?

Thai will train lazy on farang unless you give 110% and find the right Kru - John Wayne Parr

Kata-kata legenda Muay Thai dari Australia itu memberi peringatan yang cukup bermakna kepada semua peminat Muay Thai yang ingin belajar seni ini daripada jurulatih Thai atau di kem Muay Thai di Thailand. Jika anda pernah belajar dengan Thai, anda tentu sedia maklum bahawa orang Thai tidak akan mengajar semua teknik dan taktik kepada pelatihnya. Bagi mereka, seni ini ialah rahsia orang Thai dan hanya yang luaran boleh diberi, melainkan anda menunjukkan semangat belajar yang luar biasa.

Farang (petinju luar Thailand) biasanya berkunjung ke Thai untuk menambah ilmu selepas belajar di negara asal. Mereka mendaftar di gim atau kem terkenal di Bangkok atau Phuket selama beberapa bulan. Di sana mereka turut ditawarkan peluang untuk mewakili kelab berkenaan bertanding dalam kejohanan tempatan. Ada juga yang mampu sampai sehingga ke Stadium Lumpini.

Kem di Thailand berusaha menarik farang untuk menambah pendapatan mereka kerana yuran yang diterima sangat tinggi berbanding orang Thai. Jika mereka berpuas hati dengan apa yang dibelajar di kem tersebut, mereka akan datang lagi. Tetapi kebiasaan farang ialah mereka tidak kekal dengan satu-satu gim. Mereka akan menjelajah segenap ceruk Thailand untuk mencari jurulatih-jurulatih yang terbaik. Ilmu yang dikumpul ini akan dikongsi sesama mereka apabila mereka pulang ke negara asal.

Kini, farang sudah mampu memberi saingan kepada Thai. Kejohanan-kejohanan antarabangsa seperti K-1 dan Slamm (Netherland vs Thailand) tidak lagi didominasi oleh nak muay Thailand. Farang tidak seperti pengamal Muay Thai di Malaysia yang taksub dengan petinju Thai atau jurulatih Thai. Tidak mustahil suatu masa nanti orang Thai akan pergi belajar dengan mereka sama seperti sukan tinju moden yang berasal dari Britain tetapi kini menjadi sukan yang didominasi Cuba sehingga semua negara menghantar petinju ke negara miskin tersebut

Tiada ulasan: