01 Jun 2010

Panduan memulakan kem Muay Thai

Selepas bersara dari arena pertandingan, setiap petinju biasanya ingin mengajar generasi baru agar sukan Muay Thai terus berkembang. Pengamal Muay Thai sejati tidak akan meninggalkan sukan ini walaupun sudah puas dengan pertandingan. Mereka akan beralih ke bidang kejurulatihan pula.

Sebelum memulakan kem, seorang jurulatih perlu memiliki kelengkapan latihan. Tanpa kelengkapan ini, jurulatih tidak dapat mengajar dengan berkesan. Antara kelengkapan yang perlu ada ialah sepasang pao, sepasang focus mitt, dua pasang pelindung tulang kering, dua pasang glove sparring bersaiz 12oz, satu belly pad, sepasang pelindung kepala, sepasang glove punching bag, sepasang tali skipping Thai dan satu punching bag. Kelengkapan ini dianggap paling minimum bagi seorang jurulatih yang baru memulakan kem.

Sitkrumat bersedia memberi panduan dan tunjuk ajar bagi jurulatih baru dari segi pendaftaran kelab, penyediaan gelanggang dan kelengkapan latihan. Barangan yang ditawarkan oleh Sitkrumat dijual dengan harga paling murah memandangkan Sitkrumat ialah entiti yang tidak berasaskan keuntungan. Berikut ialah senarai harga kelengkapan seorang jurulatih baru (tidak termasuk kos pengeposan).

1. Sepasang pao kulit berjenama Muay Thai (RM280.00)
2. Sepasang focus mitt kulit berjenama Muay Thai (RM220.00)
3. Sepasang pelindung kaki PU berjenama Muay Thai (RM100.00)
4. Dua pasang glove sparring 12oz kulit berjenama Raja/Twins (RM300.00)
5. Satu belly pad kulit berjenama Twins/Raja (RM220.00)
6. Sepasang pelindung kepala berjenama Muay Thai (RM130.00)
7. Sepasang tali skipping Thai (RM30.00)
8. Sepasang glove punching bag kulit berjenama Twins Special (RM100.00)
9. Satu punching bag PU berjenama Muay Thai (RM140.00)
10. Satu botol minyak tomoi nam man muay 250ml (RM30.00)

Sitkrumat mencadangkan kelengkapan seperti di atas kerana lebih menjimatkan dan berkualiti. Penggunaan kelengkapan yang bercampur-aduk antara jenama Muay Thai dan Twins kerana dua jenama ini paling baik dari segi kos dan kualiti. Glove Twins sememangnya diakui paling bagus dalam semua jenama glove sparring yang ada di pasaran. Pao dari jenama Muay Thai pula paling bagus kerana tahan lama dan murah.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan barangan di atas, sila berhubung sendiri dengan Cikgu 019-9241656. Setiap tempahan perlu didahulukan dengan bayaran melalui pindahan wang ke akaun CIMB 16010011501521.

Barangan yang ditempah boleh diperoleh melalui kiriman pos laju atau serahan tangan ke tempat tinggal anda (sekitar Lembah Kelang sahaja).

Tiada ulasan: