31 Disember 2009

Keliru tentang peraturan

Ada satu cerita tentang perlawanan anjuran promoter Suek Wan Bunya di Stadium Lumpini pada 11 Mac 2008. Ceritanya tentang Pansak Luk Bor Kor, petinju yang paling digeruni di Lumpini yang dibelasah teruk selama 45 saat di penjurunya oleh Kaew Fairtex. Akhirnya dia tumbang di atas kanvas.

Kebanyakan peminat Pansak menjerit kepada pengadil perlawanan, Mejar Teera Naowangwara agar membuat kiraan lapan ketika Pansak masih mampu berdiri. Penonton beranggapan, sekiranya pengadil mengira, Pansak mungkin boleh bertarung lagi. Ramai beranggapan pengadil membuat keputusan yang silap. Sebenarnya, pengadil menjalankan tugasnya dengan betul, mengikut satu-persatu undang-undang perlawanan Muay Thai yang sebenar.

Peraturan menyatakan, petinju hanya boleh dibilang sekiranya dia tumbang di atas kanvas. Peraturan yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendidikan Kesihatan Thailand menyatakan maksud “tumbang” ialah:

Kedua-dua belah tangan di atas kanvas; lutut di atas kanvas; terbaring sama ada tertiarap atau terlentang; atau tersadai di atas tali gelanggang. Terdapat kekecualian juga, iaitu pengadil boleh menghentikan perlawanan tanpa kiraan sekiranya petinju dibelasah tanpa mampu melawan balik. Keadaan ini menyebabkan petinju berdepan dengan kecederaan serius.

Banyak peraturan dalam Muay Thai yang perlu dibincangkan untuk pengetahuan umum. Sukan Muay Thai kini menjadi sukan standard yang bukan sahaja ditonton oleh golongan kelas rendah, tetapi kini turut menjadi kegemaran golongan elit.

Tiada ulasan: