06 Mei 2011

Muay Thai masuk sekolah

Setelah lebih tiga kali pembentangan di Kementerian Pelajaran Malaysia, Muaythai kini telah dibenarkan untuk dijadikan sebagai aktiviti kokurikulum di sekolah Sekolah seluruh Malaysia. Bagi jurulatih yang ingin membuka kelab di sekolah, mereka perlu mematuhi Surat Pekeliling Ikhtisas (SPI) yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.


Antaranya ialah:


1. Jurulatih hendaklah berdaftar dengan badan induk persatuan.


2. Kurikulum latihan hendaklah jelas dari aspek kandungan dan pemeringkatanya.


3. Sebarang amalan dan pengajaran tidak menyentuh akidah murid-murid (sembah gelanggang, pertapaan, pemakaian tangkal, upacara berlimau dan sebagainya)


4. Kemahiran latihan yang dianjurkan membolehkan murid-murid menyertai aktiviti yang dianjurkan oleh agensi naugan badan induk (aktiviti kerajaan & NGO).

5. Syllabus Khan akan diperkenalkan di sekolah sekolah dan mereka yang menyertai kursus jurulatih Muaythai kebangsaan PMM yang dijadualkan berlangsung pada bulan Jun ini akan diberi Sijil Khan, surat pengesahan dan kebenaran untuk melatih/mengajar sukan Muaythai,


Contoh kertas kerja untuk memasuki sekolah selain kursus yang diajar adalah berdasarkan syllabus khan, asas sains sukan dan sebagainya.

Tiada ulasan: