22 Februari 2010

Muay Thai lawan Kickboxing

Muay Thai ialah seni tempur yang menggunakan 8 anggota badan sebagai senjata, kurang satu berbanding Lethwei Burma yang turut menggunakan kepala. Kickboxing tidak menggunakan lutut dan siku sebagai senjata. Kickboxing ialah hasil inovasi pakar beladiri karate kerana kecewa dengan teknik dalam beladiri itu. Muay Thai pula berasal dari ilmu perang kuno Muay Boran. Ini sama dengan Bruce Lee yang mencipta Jeet Kune Do kerana kecewa dengan kungfu Wing Chun.

Kickboxing mempunyai undang-undang yang lebih ketat berbanding Muay Thai. Kawasan serangan hanya pinggang ke atas, tetapi dalam Muay Thai hanya kawasan kemaluan dilarang. Ramai petinju Muay Thai beralih kepada tinju Barat untuk memantapkan teknik tumbukan mereka seperti Chuck Liddel (juara UFC dan jurulatih MMA rancangan UFC). Secara dasarnya, petinju Muay Thai lebih lasak berbanding kickboxer kerana corak latihan yang berbeza.

Ramai kickboxer seperti Benny Urguidez, Don Wilson, Bill Wallace tewas bila berdepan petinju Muay Thai. Sekiranya kita menonton perlawanan Muay Thai di Eropah, mereka turut melarang penggunaan siku. Mungkin kerana teknik ini sukar dijangka dan boleh mendatangkan kecederaan yang teruk kepada peserta. Petinju Muay Thai yang sejati juga tidak akan terhinjut-hinjut ala hip-hop seperti sesetengah kickboxer. Oleh sebab tradisi pertarungan Muay Boran masih dikekalkan, nak muay bergerak dengan berseni tetapi teknik serangan amat kuat.

Tiada ulasan: